dagab

hej där! ibland frågar folk vad jag gör på mitt jobb och svaren blir oftast tvetydiga. därför kommer här lite bilder och beskrivning. dock slutade jag på dagab i fredags, men bättre sent än aldrig. imorgon börjar jag på ett äldreboende, läskigt! men blir nog bra. puss.
kl 07.00 stiger jag in på kontoret där annan personal har lagt en hög med papper. de består till största del av transportsedlar och fraktsedlar.
så här ser transportsedlarna ut. där står det hur många av olika slags pallar olika willys-, hemköp-, tempobutiker osv har tilldelats samt ifråntagits. dessa ska sorteras.
när de har sorterats och man vet att allt stämmer ska bl.a antalet pallar och kund föras in i ett program.
ser ni hur trött jag är? vid 08.30 är det frukost och det här är nog strax efter frukosten, det är efter den som jag brukar vakna till liv.
fraktsedlarna anger hur många pallar samt pallplatser olika företag ska frakta till olika dagabenheter. det kan t.ex vara en fraktsedel från dole (bananer osv) där 4 pallar ska skickas till haninge. fraktsedlarna ligger lite blandade så då får man sortera dem också. samtidigt bockar man av antaler pallar och pallplatser på en lista.
pallplatserna matas in i de olika företagens fördelningsflöden (i form av ett vanligt exceldokument) som sedan blir till debiteringsbesked, vilka man debiterar två gånger i månaden.
för varje pallplats bockar man av. bock.
när pallplatserna har slagits in sätter jag in de olika fraktsedlarna i varje företags pärm.
ibland, kanske varannan dag i snitt, kommer hemtagningsordrar in. dessa är varor med utgånget datum, defekter eller nåt annat som gör att de ska reklameras och krediteras. detta moment tycker jag är bland det roligaste. vet inte varför, men det är mer pill och inte lika enformigt som de andra. dessutom kan det hända att de anställda får ta hem dessa varor - gött!
ibland får jag samtal. då kan det vara kunder eller någon på dagab som vill ha något faxat eller undrar varför det är det antalet pallar på en transportsedel. detta är det allra roligaste - att kunna rätta till (andras) fel och hjälpa till. men många gånger fattar jag inte och slussar dem vidare, haha.
efter lunch brukar jag bocka av pallar på en sida som heter returportalen. då kollar man efter fraktsedelnumret på sidan och letar upp samma nummer i pärmen för just det företaget. och när man hittat den, gissa vad man gör då?! bockar av! bock.
lite så här ser det ut. tråkigt att alla har semester.
skrivbordet
om jag tittar ut genom kontorsfönstret ser det ut så här. ett lager. ser ni hur långt ifrån dagsljus jag sitter?
om jag ställer mig utanför kontoret ser det ut så här. det är 4 grader kallt och en jättekonstig omställning för kroppen att passera där hela tiden.
gratis frukt får man, brukar äta en när jag har lust.
strax före eller efter lunch (runt 12.00) är jag vanligtvis klar och det är så långtråkigt att vänta tills klockan slår 16.00 och jag får gå. men man kan såklart sortera lite, städa osv tills man inte har något att göra igen. oftast blir det helt enkelt att jag ägnar de sista timmarna åt att surfa runt.
givetvis gör jag en hel del annat också, men detta var huvudsysslorna. inget komplicerat som ni märkte och kanske kan tro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0